header

cup1

fb like

T3M4N J!H4D

Thursday, December 8, 2011

CARA MENGETAHUI ANDA PANDAI MENJAGA CINTA ATAU TIDAK.

Kadangkala apabila aku bersendirian, memikirkan tentang hidup aku, hubungan aku dan si dia, aku tertanya-tanya... Adakah kita yang mengubah cinta itu ataupun sudah lumrah cinta itu sendiri yang telah mengubah kita, hidup kita. Mungkinkah cinta itu berubah sendiri apabila cinta itu mula dipertahan? Apa yang pasti, cinta itu pasti akan mengubah hidup kita yang sedia ada.

Jika anda ingin mengetahui sama ada anda mengubah cinta itu menjadi lebih baik, begini caranya. Anda belilah sebatang pokok bunga yang masih kecil, tidak kiralah apa-apa jenis bunga. Asalkan benda yang anda beli itu ialah pokok bunga dan bukannya pokok getah mahupun rumpai laut.Dan pokok yang terbaik ialah pokok bonzai.

Anda jagalah bunga itu seperti biasa, seperti mana orang lain menjaga pokok tersebut. Jika suatu hari nanti, pokok itu sihat dan berbunga dengan lebatnya, maka anda adalah seorang pencinta yang sejati. Namun sebaliknya sekiranya anda tidak mampu membuat pokok tersebut berbunga apatah lagi pokok tersebut mati, maka anda masih perlu belajar menyintai diri anda sebelum anda menyintai orang lain. Tahukah anda, tumbesaran sesuatu pokok itu berbeza walaupun anda menjaganya seperti orang lain. Apa yang bezanya? Cinta. Pokok bunga tersebut nescaya akan tumbuh lebih cantik sekiranya anda berikan cinta padanya iaitu dengan bercakap dengannya kerana ia juga benda hidup yang mempunyai nyawa.

Cuba fikirkan, apa yang aku cuba sampaikan...Jika anda tak mampu fikir, maknanya anda masih belum bersedia untuk bercinta..

No comments:

Post a Comment